Δευτέρα 23 Αυγούστου 2010

Φωτιά στο καλάθι του σούπερ μάρκετ

Φωτιά έχουν πάρει οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί αφού, παρά τη μείωση των εισοδημάτων και την ύφεση, βιομηχανίες και σούπερ μάρκετ επιδίδονται σε ράλι ανατιμήσεων σε είδη ευρείας κατανάλωσης.
Πρόκειται για ανατιμήσεις μεγαλύτερες από αυτές που επιβλήθηκαν στα προϊόντα λόγω των αυξήσεων στους συντελεστές του ΦΠΑ, όπως προκύπτει από κατάλογο τιμών βασικών προϊόντων που δημοσιεύουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ». Αποκαλυπτικό είναι ότι από τον Φεβρουάριο μέχρι και σήμερα, διάστημα κατά το οποίο εντάθηκε η ύφεση στην ελληνική οικονομία, βιομηχανίες και σούπερ μάρκετ πέρασαν στα ράφια ανατιμήσεις που έφθασαν έως και 19%. Στις περισσότερες περιπτώσεις των προϊόντων οι ανατιμήσεις κυμάνθηκαν σε ποσοστά μεγαλύτερα και από τις δύο αυξήσεις του ΦΠΑ ( που έγιναν τον Μάρτιο και τον Ιούλιο).

Την έκρηξη της ακρίβειας στην Ελλάδα δείχνουν και τα επίσημα στοιχεία στα οποία φαίνεται ότι η Ελλάδα αναδεικνύεται πρωταθλήτρια στον πληθωρισμό μεταξύ των χωρών της ευρωζώνης, ενώ κατέχει την τρίτη θέση με τον υψηλότερο πληθωρισμό στις χώρες- μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η κατάσταση δεν αναμένεται να αλλάξει για τα ελληνικά νοικοκυριά αφού, βάσει των μέτρων που προβλέπεται στο Μνημόνιο της τρόικας, από 1-1-2011 σειρά προϊόντων θα μεταταγεί από τον συντελεστή του ΦΠΑ 11% στον υψηλό συντελεστή 23%, κάτι που θα προκαλέσει νέο κύμα ανατιμήσεων.

Από την έρευνα των «ΝΕΩΝ» σε 36 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης προκύπτει ότι από τον Φεβρουάριο αυξήθηκαν οι τιμές σε 25 προϊόντα και τα 15 από αυτά παρουσιάζουν ανατιμήσεις μεγαλύτερες του 3%, δηλαδή υψηλότερες από τις δυο αυξήσεις ΦΠΑ κατά το ίδιο διάστημα. Αντίστοιχα μειώσεις έως και 9% παρατηρήθηκαν σε 8 προϊόντα, ενώ σταθερές παρέμειναν οι τιμές σε 3 προϊόντα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι μεγαλύτερες αυξήσεις σημειώθηκαν σε προϊόντα όπως μπίρες έως και 19%, έως 18% σε οδοντόκρεμες, 12% σε κατεψυγμένες ζύμες, 6% σε ξίδια, 5% σε γιαούρτια και φρέσκο γάλα.

Η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει τη λήψη μέτρων για την αποκλιμάκωση των τιμών στην αγορά, όπως είναι οι ρυθμίσεις που αφορούν κυρίως τις λεγόμενες «καθαρές τιμές» στα ράφια των σούπερ μάρκετ, οι οποίες υποχρεώνουν τις λιανεμπορικές εταιρείες να περνούν στον καταναλωτή τις εκπτώσεις των χονδρεμπόρων, αλλά και το transfer pricing, δηλαδή ο κοστολογικός έλεγχος των τιμών προϊόντων από πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Παρά τις εξαγγελίες, όμως, οι καταναλωτές συνεχίζουν να βρίσκονται αντιμέτωποι με την ακρίβεια, ενώ μετρούν μεγάλες απώλειες στα εισοδήματά τους λόγω των περικοπών που επέβαλε η τρόικα.
Η ΕΡΕΥΝΑ
Από τα 36 προϊόντα που παρακολούθησαν «ΤΑ ΝΕΑ», τα 25 αυξήθηκαν έως και 19%

Η ακρίβεια έφερε πτώση της κατανάλωσης

Η ΕΚΡΗΞΗ της ακρίβειας εξηγεί τόσο τη στροφή των καταναλωτών προς φθηνότερα προϊόντα όπως τα ιδιωτικής ετικέτας όσο και τη μείωση της κατανάλωσης. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, ο δείκτης όγκου στα σούπερ μάρκετ μειώθηκε κατά 3,9% τον Μάιο του 2010 σε σχέση με τον Μάιο του 2009.

Οπως προκύπτει από τις μετρήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, πτώση 12% παρατηρείται στην κατανάλωση κρέατος. Μεγάλη είναι η πτώση των πωλήσεων στα βιολογικά τρόφιμα (-19%), ενώ και στα χαρτικά οι μεγάλες βιομηχανίες μετρούν απώλειες κατά 13%-16%.

Ενδεικτικό είναι ότι μέσα σε δύο χρόνια η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη στα σούπερ μάρκετ μειώθηκε σε 55 ευρώ, από 71 ευρώ.

Ηδη οι καταναλωτικές οργανώσεις αναμένουν ότι ο φετινός χειμώνας θα είναι ο δυσκολότερος των τελευταίων δεκαετιών. Σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του ΕΛΚΕΚΑ (Ελληνικό Κέντρο Καταναλωτών), το καλάθι ενός μέσου ελληνικού νοικοκυριού σκαρφάλωσε στα 2.087,05 ευρώ τον Ιούλιο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2009, οπότε κόστιζε 1.977,44 (αύξηση 109,61 ευρώ ή 6%).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γραψτε και εσείς το σχόλιο σας!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...