Δευτέρα 16 Αυγούστου 2010

Η... άλλη όψη της λιτότητας

Της ΠΟΠΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΥ

Στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρατηρείται από τις αρχές του έτους μέχρι και σήμερα, αφού ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν να τα βάλουν στο καλάθι τους λόγω της καλύτερης τιμής τους, αφήνοντας στην άκρη τα επώνυμα προϊόντα, που έχουν σε πολλές περιπτώσεις «τσουχτερές» και υπερδιπλάσιες τιμές στο ράφι.

Η ασφυκτική οικονομική κατάσταση χιλιάδων νοικοκυριών λόγω της οικονομικής κρίσης και των μέτρων λιτότητας και οι σταθερά υψηλές τιμές σε εκατοντάδες κωδικούς επώνυμων προϊόντων είχαν ως αποτέλεσμα το πρώτο πεντάμηνο του 2010 οι πωλήσεις των ειδών ιδιωτικής ετικέτας να αυξηθούν κατά 10%.
Το ποσοστό αυτό καταδεικνύουν τα αποτελέσματα έρευνας της εταιρίας Nielsen. Μάλιστα, σε ορισμένες κατηγορίες αγαθών (νερά, χυμούς, ελαιόλαδα, σφολιατοειδή, καλλυντικά, απορρυπαντικά, είδη ατομικής φροντίδας κ.ά.) τα ποσοστά της αύξησης (σε τεμάχια) κυμαίνονται από 20% έως και... 353%!
Σε ό,τι αφορά την αξία σε ευρώ, τα στοιχεία της έρευνας της Nielsen δείχνουν ότι στο πρώτο πεντάμηνο του 2010 παρατηρήθηκε αύξηση κατά 5,1% στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις ανήλθαν στα 499,6 εκατ. ευρώ κατά το πρώτο πεντάμηνο του έτους, από 475,4 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα. Τα δε επώνυμα υποχώρησαν κατά 2,2% και συγκεκριμένα στα 1,733 δισ. ευρώ από 1,773 δισ. ευρώ που ήταν το πρώτο πεντάμηνο του 2009.
Εκτός από τις ελκυστικές τους τιμές, τα προϊόντα αυτά -γνωστά στον κλάδο του λιανεμπορίου και ως private label- κερδίζουν σημαντικό χώρο πλέον στο καλάθι της νοικοκυράς, λόγω και της καλής τους ποιότητας, αλλά και των μεγάλων βημάτων προόδου που έχουν γίνει στις συσκευασίες τους. Αλλωστε, στην τιμή, την ποιότητα και τη συσκευασία έχουν δώσει έμφαση οι ελληνικές και οι πολυεθνικές επιχειρήσεις που τα παράγουν για λογαριασμό των αλυσίδων τροφίμων, με αποτέλεσμα αυτά να έχουν κάνει «εισβολή» στα ράφια των σούπερ μάρκετ, λόγω και της αυξημένης καταναλωτικής ζήτησης.
Κατακόρυφη αύξηση
Χαρακτηριστικά είναι τα ευρήματα της έρευνας της Nielsen που δείχνουν ότι η ζήτηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε πλέον κατακόρυφα όχι μόνο στα απορρυπαντικά, τα χαρτικά και στα είδη καθημερινής φροντίδας, αλλά και στα είδη διατροφής.
Και ενώ οι νοικοκυρές στο παρελθόν κοίταζαν με μισό μάτι στα ράφια των σούπερ μάρκετ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τώρα πλέον τα βάζουν άφοβα στο πιάτο τους, γεγονός που καταδεικνύει ότι η οικονομική κρίση άλλαξε σε μεγάλο βαθμό την καταναλωτική συμπεριφορά.
Οπως δείχνουν τα στοιχεία, οι καταναλωτές -στο κυνήγι των φτηνότερων προϊόντων- έψαξαν, δοκίμασαν και τελικά εμπιστεύτηκαν μέσα από την ιδιωτική ετικέτα τρόφιμα, που αποτελούν απολύτως αναγκαία είδη για το τραπέζι τους, όπως είναι το λάδι και τα γαλακτοκομικά.
Ετσι, το ελαιόλαδο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, σημείωσε αύξηση κατά 25,6% (πουλήθηκαν το πρώτο πεντάμηνο του έτους 3,2 εκατ. τεμάχια) και το «ανώνυμο» γάλα κατά 25%, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 32 εκατομμύρια τεμάχια. Αντίστοιχα, οι αυξήσεις στις πωλήσεις στο τυρί ιδιωτικής ετικέτας ανέρχονται στο 24%, στο γιαούρτι στο 5,7% και στη φρέσκια κρέμα στο 36,4%.
«Ανώνυμο» ψωμί, ρύζι και ζυμαρικά
Το ψωμί από το φούρνο της γειτονιάς δεν αποτελεί πλέον πανάκεια για τον Ελληνα καταναλωτή, αφού διαπιστώνεται ότι στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σημειώθηκε το πρώτο πεντάμηνο του έτους αύξηση κατά 18,4%, ενώ στο αλεύρι η αύξηση έφτασε στο 23,3%.
Η ζήτηση στα no name ζυμαρικά αυξήθηκε κατά 16,1% και στο ρύζι κατά 15,1%, ενώ στα αλλαντικά οι μετρήσεις έδειξαν άνοδο των πωλήσεων κατά 19,3%.
Επίσης, κατά το πρώτο πεντάμηνο του έτους, τα παγωτά σημείωσαν αύξηση κατά 82% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό χρονικό διάστημα, τα εμφιαλωμένα νερά κατά 32,7%, το ουίσκι κατά 28,2%, τα λικέρ κατά 20,4%, τα κρασιά κατά 29,2%, ενώ τα ντοματοειδή ιδιωτικής ετικέτας ανέβασαν τις πωλήσεις τους κατά 29,5% και η μαγιονέζα κατά 32,6%. Σημαντικό, επίσης, είναι το ποσοστό της αύξησης στα μαγειρικά λίπη, αφού οι πωλήσεις πήραν φέτος την ανηφόρα και έφτασαν στο 59,1%.
«Η αύξηση στις πωλήσεις και στη ζήτηση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έγινε αισθητή από πέρσι. Εκτός από τα απορρυπαντικά και τα είδη καθημερινής χρήσης, υπάρχουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας όπως είναι τα εμφιαλωμένα νερά, τα όσπρια, το ρύζι και τα δημητριακά που έχουν πλέον μεγάλη ζήτηση από τους καταναλωτές», ανέφερε ο Σ. Κ., υπεύθυνος του τμήματος ιδιωτικής ετικέτας μεγάλης αλυσίδας τροφίμων.
Εκτίναξη πωλήσεων σε καλλυντικά
Τεράστια είναι η αύξηση στις πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα είδη καλλυντικών, απορρυπαντικών και καθημερινής χρήσης. Είναι εμφανές ότι η οικονομική κρίση έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του νέου αυτού σκηνικού στην αγορά και στις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι μεγαλύτερες αυξήσεις που παρατηρήθηκαν είναι στα καλλυντικά για την περιποίηση των ποδιών με αύξηση κατά 353,9% και των χειλιών κατά 211,9%. Οπως φαίνεται, οι καταναλωτές δοκίμασαν και ικανοποιήθηκαν από την ποιότητα των συγκεκριμένων προϊόντων, με αποτέλεσμα τα σούπερ μάρκετ να βάλουν περισσότερα τεμάχια στα ράφια τους, λόγω της αυξημένης ζήτησης.
Αντίστοιχα, οι πωλήσεις σε «ανώνυμα» αρώματα αυξήθηκαν κατά 28,8%, στο στοματικό διάλυμα κατά 47,6%, στις οδοντόκρεμες κατά 20,9%, στο οδοντικό νήμα κατά 74%, στα αντηλιακά κατά 68,2% και στα συστήματα ξυρίσματος κατά 29,2%.
Οι νοικοκυρές προτιμούν σε μεγάλο βαθμό και για τη λάτρα του σπιτιού τους τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Οι μετρήσεις της Nielsen έδειξαν ότι οι πωλήσεις στα λευκαντικά αυξήθηκαν κατά 32,8%, στα απορρυπαντικά για πιάτα κατά 20,1%, στα καθαριστικά φούρνου κατά 20,6%, στα υγρά για αποφράξεις κατά 147,2%, στα καθαριστικά τζαμιών κατά 17,6% και στα εντομοκτόνα κατά 16,9%.
AGGELIOFOROS.GR

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γραψτε και εσείς το σχόλιο σας!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...