Σάββατο 22 Μαΐου 2010

Αυξήθηκαν τα παράπονα για τις τραπεζικές υπηρεσίες

Της Ευγενιας Τζωρτζη
Ασκηση πιέσεων από τράπεζες προς επιχειρηματίες προκειμένου να αλλάξουν τους όρους του δανείου, περιπτώσεις συμψηφισμού χορηγηθέντων δανείων μέσω ΤΕΜΠΜΕ με υπάρχοντα ανοιχτά δάνεια ή καθυστερήσεις στην επεξεργασία αιτήσεων επιχειρηματιών για ένταξή τους στο ΤΕΜΠΜΕ, με αποτέλεσμα τον αποκλεισμό τους από την πρώτη φάση του προγράμματος, είναι ορισμένα από τα χαρακτηριστικά παραδείγματα παραπόνων που υπέβαλαν επιχειρήσεις προς τον Τραπεζικό Μεσολαβητή το 2009.
Τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι επιχειρήσεις κατά τις συναλλαγές τους με τις τράπεζες, αν και υπολείπονται αυτών των ιδιωτών, εμφανίζουν εκρηκτικό ρυθμό ανόδου, αφού αυξήθηκαν κατά 62,6%, ενώ κατά 41,3% αυξήθηκαν οι τηλεφωνικές κλήσεις από τη συγκεκριμένη κατηγορία συναλλασσομένων. Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία για το 2009 που δημοσιεύθηκαν χθες, οι γραπτές καταγγελίες αυξήθηκαν σε 174 από 107, ενώ οι τηλεφωνικές κλήσεις αυξήθηκαν από 927 σε 1.310.
Αυξημένα κατά 7,1% ήταν άλλωστε και τα συνολικά παράπονα που υποβλήθηκαν με τη μορφή καταγγελιών από το σύνολο των συναλλασσομένων, δηλαδή τόσο των ιδιωτών όσο και των ελεύθερων επαγγελματικών και επιχειρήσεων, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των υποθέσεων που χειρίστηκε ο φορέας κατά το 2009 σε 1.764, ενώ πολλαπλάσιες στις 10.471 ήταν οι τηλεφωνικές κλήσεις. Αν και μειωμένα κατά 33,5%, τα 139 έφτασαν και τα παράπονα που διατυπώθηκαν από επενδυτές, στην κορυφή των οποίων φιγουράρουν τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν στους κατόχους τίτλων της Lehman Brothers, αλλά και πολλές περιπτώσεις όπου διαπιστώθηκε ελλιπής ενημέρωση σε σχέση με τα βασικά χαρακτηριστικά επενδυτικών προϊόντων και το δικαίωμα ανάκλησης ομολόγων.
ΕπιχειρήσειςΟι σχέσεις επιχειρήσεων και επαγγελματιών με τις τράπεζες δοκιμάστηκαν την προηγούμενη χρονιά με την εκδήλωση της οικονομικής κρίσης, κάτι που επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην ετήσια έκθεση του Τραπεζικού Μεσολαβητή. Σταχυολογώντας από τα συνήθη παράπονα που διατύπωσαν οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις για τις τράπεζες είναι περιπτώσεις όπως:
- Κλείσιμο ανοιχτού αλληλόχρεου λογαριασμού ή μείωσης πιστωτικού ορίου χωρίς ενημέρωση και παρά την είσπραξη ετήσιων εξόδων διαχείρισης.
- Ασκηση πίεσης, όπως η άρνηση χορήγησης μπλοκ επιταγών, προκειμένου ο δανειολήπτης να αποδεχθεί την αλλαγή των όρων συνεργασίας για μεταβολή επιτοκίου, αύξηση του spread, μεταβολή του επιτοκίου από σταθερό σε κυμαινόμενο ή ασφάλιση σε εταιρεία επιλογής της τράπεζας κ.λπ.
- Συμψηφισμός χορηγηθέντων δανείων μέσω ΤΕΜΠΜΕ με υπάρχοντα ανοιχτά δάνεια που δεν εμφάνιζαν καθυστέρηση.
- Καθυστέρηση στην πιστοποίηση προόδου εργασιών και στην εκταμίευση δανείων.
- Σφράγιση επιταγής, διότι το διαθέσιμο υπόλοιπο στον λογαριασμό του επιχειρηματία υπολειπόταν κατά 0,12 ευρώ.
ΙδιώτεςΣε ό, τι αφορά τους ιδιώτες, τα συνήθη προβλήματα εντοπίζονται στις πρακτικές για τα δάνεια και ακολουθούν οι καταγγελίες για τα μέσα πληρωμών και τις καταθέσεις. Τα παράπονα εντοπίζονται κυρίως στην τραπεζική πρακτική, όπως:
- Ο συμψηφισμός απαιτήσεων της τράπεζας με το υπόλοιπο του λογαριασμού που τροφοδοτείται αποκλειστικά από το προϊόν της μισθοδοσίας ή της σύνταξης.
- Αμφισβητήσεις όσον αφορά το ποσό κατάθεσης σε λογαριασμούς μέσω ΑΤΜ με φάκελο.
- Καθυστερήσεις στην εξαγορά τραπεζοασφαλιστικών προϊόντων.
- Μη εκτοκισμός καταθέσεων, το ύψος των οποίων είναι μικρότερο ενός συγκεκριμένου μέσου υπολοίπου.
- Χρεώσεις λογαριασμών με έξοδα αδράνειας ή διάφορα έξοδα χωρίς ενημέρωση δικαιούχων.
- Είσπραξη εξόδων για πραγματοποίηση κατάθεσης σε λογαριασμό τρίτου προσώπου.
- Μη τήρηση όρων προθεσμιακής κατάθεσης.
- Μη απόδοση ασφαλιστηρίων εκδόσεων εταιρείας επιλογής του δανειολήπτη και χρέωση με ασφάλιστρα εταιρείας που επέλεξε η τράπεζα.
- Διαμαρτυρίες διότι το βασικό επιτόκιο χορηγήσεων στεγαστικών δανείων δεν ακολουθεί τη μείωση του επιτοκίου euribor ή ΕΚΤ.
- Χορήγηση ανοιχτού καταναλωτικού δανείου αντί του αιτηθέντος προσωπικού δανείου τακτής λήξης.
- Κωλυσιεργία στη μεταφορά στεγαστικού δανείου σε άλλη τράπεζα.
- Μονομερής μεταβολή των όρων συμβάσεων χορηγήσεων, όπως π. χ. η αλλαγή επιτοκίου αναφοράς από ΕΚΤ σε euribor.
- Χρεώσεις δανειακών λογαριασμών με έξοδα εγγραφής εμπράγματων δικαιωμάτων στο Εθνικό Κτηματολόγιο.
- Σύναψη ασφάλισης ζωής κατά τη χορήγηση καταναλωτικού δανείου χωρίς ενημέρωση του δανειολήπτη.
- Είσπραξη προμήθειας κατά την έκδοση βεβαίωσης οφειλών κ.λπ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γραψτε και εσείς το σχόλιο σας!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...