Σήμερα στην αγορά «υπάρχουν μονοπώλια, ολιγοπώλια, ιδιωτικά και κρατικά, εναρμονισμένες πρακτικές - καρτέλ - υπόγειες συμφωνίες, εκβιασμοί παραγωγών και προμηθευτών από επιχειρήσεις και μεσάζοντες, μακροχρόνιες επιταγές και πλαστές τιμολογήσεις. Το λογικό και θεμιτό επιχειρηματικό κέρδος, αντικαταστάθηκε από την κερδοσκοπία», σύμφωνα με όσα υποστηρίζουν οι εκπρόσωποι των ελληνικών ενώσεων προστασίας των καταναλωτών.Με αφορμή τη σύσκεψη που έγινε προ ημερών στη νομαρχία Θεσσαλονίκης, σχετικά με την ακρίβεια στην αγορά, ο Νίκος Τσεμπερλίδης, πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτή (ΚΕΠΚΑ), το οποίο εδρεύει στη Θεσσαλονίκη, τόνισε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, πως οι ευθύνες για την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί βαραίνουν, τόσο την Πολιτεία, όσο και τους επιχειρηματίες.Το πρόβλημα της ακρίβειας στην ελληνική αγορά, πρόσθεσε, είναι σύνθετο και έγκειται - κυρίως - στο γεγονός ότι δε λειτουργεί ο υγιής ανταγωνισμός. Παράλληλα, χαρακτήρισε «απαράδεκτη» την πρακτική της νομαρχίας να μην καλεί ποτέ το ΚΕΠΚΑ σε συσκέψεις που πραγματοποιεί για την ακρίβεια. «Στις συσκέψεις αυτές - είπε - μάλλον δεν αναζητούνται πραγματικές λύσεις αλλά γίνονται απλά για το θεαθήναι».Αναφερόμενος στις στρεβλώσεις της αγοράς, ο κ. Τσεμπερλίδης ενδεικτικά ανέφερε ότι «το 7% των επιχειρήσεων - προμηθευτών ελέγχει το 76% της αγοράς και όταν δέκα σούπερ μάρκετ ελέγχουν το 85% των λιανικών πωλήσεων, είναι εύκολο να συνεργαστούν, για να επιβάλλουν τους δικούς τους όρους, στην αγορά. Επίσης, στα αναψυκτικά, δύο εταιρίες, κατέχουν πάνω από 90% της αγοράς».Στη συνέχεια υποστήριξε ότι από το 7% των επιχειρήσεων - προμηθευτών της αγοράς, κάθε μία συγκεντρώνει τεράστια γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών. Από τρόφιμα, μέχρι είδη καθαρισμού, είδη προσωπικής υγιεινής, ρούχα και υδραυλικά και ηλεκτρικά». Μιλώντας, για τα αγροτικά προϊόντα, τόνισε ότι «ενώ οι παραγωγοί πωλούν σε εξευτελιστικές τιμές, οι καταναλωτές αγοράζουν σε τιμές χρυσού, λόγω των μεσαζόντων».
Τι πρέπει να γίνει…
Στο πλαίσιο αυτό, ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, τόνισε ότι για την επιβίωση τόσο των επιχειρηματιών, όσο και των καταναλωτών «στις δύσκολες ώρες που περνάμε σαν χώρα», θα πρέπει να υπάρξει συνολικός σχεδιασμός μέτρων, κατά των στρεβλώσεων, τα οποία θα αποσκοπούν και στην προστασία των καταναλωτών, με την τιθάσευση της ακρίβειας, και στην προστασία της επιχειρηματικότητας, από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, από όπου και αν αυτές προέρχονται.Κατά τον κ. Τσεμπερλίδη, ο παραγωγός, πρέπει να ξεφύγει, από την άμεση διαπραγμάτευση, με το μεσάζοντα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού να απαλλαγεί από κυβερνητικές εντολές, η δικαιοσύνη που συνδέεται με την λειτουργία της αγοράς να λειτουργεί γοργότερα και πιο αποτελεσματικά, οι κυρώσεις που επιβάλλονται να είναι σκληρές και να θεσμοθετηθεί «επιτέλους» ο κοινωνικός έλεγχος των μηχανισμών ελέγχου της αγοράς. Όπως τόνισε, πρέπει να υπάρξει ενιαία βάση (διατομεακή) δεδομένων για τις επιχειρήσεις, που θα απεικονίζει την συνολική στάση της επιχείρησης, και θα λαμβάνεται υπόψη για ποινές -παραβάσεις προνόμια.Επιπλέον, ο κ. Τσεμπερλίδης ζήτησε να δημιουργηθούν λειτουργικά τα παρατηρητήρια τιμών, να επιβληθεί πλαφόν εκεί που δε λειτουργεί ο ανταγωνισμός - μέχρι να αποδώσουν τα αλλά μέτρα - και να αποτραπεί η πολλαπλάσια μεταφορά επιβάρυνσης στις τιμές των αγαθών από τους υπέρμετρους έμμεσους φόρους, «ιδιαίτερα σε περιόδους οικονομικής κρίσης, όπως αυτή που διανύουμε».
Επιστροφή στην οικιακή οικονομία βλέπει το ΙΝΚΑ
Την επιστροφή του ελληνικού λαού στην περίοδο οικιακής οικονομίας, στη διάρκεια της οποίας οι καταναλωτές ήταν αυτάρκης και ο καθένας «δούλευε» στα χωράφια του για το φαί στο τραπέζι, «βλέπει», από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Κωνσταντίνος Τσέκερης. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «οι τιμές στα περισσότερα είδη, ιδίως τα πρώτης ανάγκης, ανεβαίνουν προκλητικά και κανένας από τους επιχειρηματίες δε φαίνεται να έχει τη διάθεση να κινηθεί στον παλμό των καταναλωτών, που πλέον εν μέσω της λήψης των μέτρων και της οικονομικής δυσπραγίας που επικρατεί, δεν ξοδεύουν τα χρήματά τους και περιορίζονται αποκλειστικά στα αναγκαία».Μεταξύ άλλων, ο κ. Τσέκερης τόνισε ότι η Ελλάδα «βρίσκεται 50 χρόνια πίσω» και στο πλαίσιο αυτό, διατύπωσε την εκτίμηση ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα αφανιστούν και ο αριθμός αυτών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας θα αυξηθεί τουλάχιστον στα 4 εκατομμύρια άτομα, από 2 εκατ. που είναι σήμερα.
Τι πρέπει να γίνει…
Στο πλαίσιο αυτό, ο πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, τόνισε ότι για την επιβίωση τόσο των επιχειρηματιών, όσο και των καταναλωτών «στις δύσκολες ώρες που περνάμε σαν χώρα», θα πρέπει να υπάρξει συνολικός σχεδιασμός μέτρων, κατά των στρεβλώσεων, τα οποία θα αποσκοπούν και στην προστασία των καταναλωτών, με την τιθάσευση της ακρίβειας, και στην προστασία της επιχειρηματικότητας, από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, από όπου και αν αυτές προέρχονται.Κατά τον κ. Τσεμπερλίδη, ο παραγωγός, πρέπει να ξεφύγει, από την άμεση διαπραγμάτευση, με το μεσάζοντα, η Επιτροπή Ανταγωνισμού να απαλλαγεί από κυβερνητικές εντολές, η δικαιοσύνη που συνδέεται με την λειτουργία της αγοράς να λειτουργεί γοργότερα και πιο αποτελεσματικά, οι κυρώσεις που επιβάλλονται να είναι σκληρές και να θεσμοθετηθεί «επιτέλους» ο κοινωνικός έλεγχος των μηχανισμών ελέγχου της αγοράς. Όπως τόνισε, πρέπει να υπάρξει ενιαία βάση (διατομεακή) δεδομένων για τις επιχειρήσεις, που θα απεικονίζει την συνολική στάση της επιχείρησης, και θα λαμβάνεται υπόψη για ποινές -παραβάσεις προνόμια.Επιπλέον, ο κ. Τσεμπερλίδης ζήτησε να δημιουργηθούν λειτουργικά τα παρατηρητήρια τιμών, να επιβληθεί πλαφόν εκεί που δε λειτουργεί ο ανταγωνισμός - μέχρι να αποδώσουν τα αλλά μέτρα - και να αποτραπεί η πολλαπλάσια μεταφορά επιβάρυνσης στις τιμές των αγαθών από τους υπέρμετρους έμμεσους φόρους, «ιδιαίτερα σε περιόδους οικονομικής κρίσης, όπως αυτή που διανύουμε».
Επιστροφή στην οικιακή οικονομία βλέπει το ΙΝΚΑ
Την επιστροφή του ελληνικού λαού στην περίοδο οικιακής οικονομίας, στη διάρκεια της οποίας οι καταναλωτές ήταν αυτάρκης και ο καθένας «δούλευε» στα χωράφια του για το φαί στο τραπέζι, «βλέπει», από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Κωνσταντίνος Τσέκερης. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «οι τιμές στα περισσότερα είδη, ιδίως τα πρώτης ανάγκης, ανεβαίνουν προκλητικά και κανένας από τους επιχειρηματίες δε φαίνεται να έχει τη διάθεση να κινηθεί στον παλμό των καταναλωτών, που πλέον εν μέσω της λήψης των μέτρων και της οικονομικής δυσπραγίας που επικρατεί, δεν ξοδεύουν τα χρήματά τους και περιορίζονται αποκλειστικά στα αναγκαία».Μεταξύ άλλων, ο κ. Τσέκερης τόνισε ότι η Ελλάδα «βρίσκεται 50 χρόνια πίσω» και στο πλαίσιο αυτό, διατύπωσε την εκτίμηση ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα αφανιστούν και ο αριθμός αυτών που ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας θα αυξηθεί τουλάχιστον στα 4 εκατομμύρια άτομα, από 2 εκατ. που είναι σήμερα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γραψτε και εσείς το σχόλιο σας!